Třeťáci a osmáci
St. Teachers
Tak tu máme nový školní rok a začalo se
učit ve všech třídách, včetně třeťáků a osmáků. Trošku jsme se jim jukli na
zoubek a zjistili od dobrých zdrojů, jak to vlastně s nimi je.
P. UČ. GRUSSMANOVÁ
– třídní učitelka
1) Máte
pocit, že se děti, věkem srovnatelné s vaší třídou, chovají čím dál víc
vulgárněji?
Ne.
2) Jak se
změnili od minulého roku?
Trochu povyrostli.
3) Vaše
třída začne tento rok s angličtinou. Jsou připraveni na jiného učitele a
jiný předmět?
Velmi se těší.
4) Jak
řešíte problémy s žáky?
Snažím se je řešit
spravedlivě a důsledně. Nejčastěji se prohřešují v chování o přestávkách.
5) Jsou
aktivní v hodinách nebo si jen nechají „lít učivo do hlavy“?
Většinou jsou moji žáci
aktivní.
6) Máte
k nim čistě profesionální vztah nebo vám přirostli k srdci?
Samozřejmě, děti ve třídě mi
vždy přirostou k srdci.
7) Jmenujte
jednu dobrou a jednu jejich špatnou vlastnost.
Dobrá – určitě snaživost. A
špatná? Zapomnětlivost.
20 MINUT V 3.
A:
V
polovině třetí pondělní hodiny jsem přišla do
MŮJ DOJEM:
Tahle třída mě opravdu mile potěšila
divadlem. I když se při něm trochu předváděli. Vážně pamatují na myšlenku Jana
Amose Komenského: „Škola hrou.“ Cítila jsem se tu moc dobře. Ale nebyla jsem tu
dost dlouho na to, abych je opravdu poznala.
3. B
P. UČ. JUSTOVÁ –
třídní učitelka
1) Máte pocit, že
se děti, věkem srovnatelné s vaší třídou, chovají čím dál víc vulgárněji?
Některé
ano. (Většinou pocházejí ze sociálně slabších rodin a zároveň mentálně slabých
a nervově narušených.)
2) Jak se změnili
od minulého roku?
Výrazné
změny nepociťuji.
3) Vaše třída
začne tento rok s angličtinou. Jsou připraveni na jiného učitele a jiný
předmět?
Velmi
se těší. S angličtinou již mají zkušenosti.
4) Jak řešíte
problémy s žáky? Jak se nejčastěji prohřešují?
Běhají
po třídě a bijí se. Řeším to pohovorem, napomenutím, setkáním s rodiči.
5) Jsou aktivní
v hodinách nebo si jen nechají „lít učivo do hlavy“?
Jsou
aktivní.
6) Máte k nim
čistě profesionální vztah nebo vám přirostli k srdci?
Vždy
mi přirostou k srdci.
7) Jmenujte jednu
dobrou a jednu jejich špatnou vlastnost.
Dobrá
– Zatím je škola baví, většinou jsou činností nadšení. Špatná – Příliš hluční a
neustále v pohybu.
20 MINUT V 3.
B:
V pondělí, třetí hodinu jsem
navštívila třídu 3. B. Ve vyzdobené třídě (většina výzdoby byla soustředěná na
výuku) už stáli děti na svých místech a na lavicích měly připravený český
jazyk. Ihned začali s opakováním tvrdých a měkkých souhlásek. Ve třídě
bylo ticho, jen znělo šumění zvedání kartiček. Poté začali pracovat
s učebnicí a procvičovat druhy vět. Většina byla aktivní a především
Natálka. Když se začaly opakovat slovesa a podstatné jména, děti se hlásily čím
dál víc. Prý ale byly unavení z víkendu (ani se nedivím, sama vím co je to
být unavený z víkenduJ ). Když si
ale paní učitelka obcházela kolem otevřených sešitů, zjišťovala, že spousta
dětí nemá dodělané opravy z minulých hodin.
MŮJ DOJEM:
Mám pocit, že 3. B má už kázeň uvězněnou
v hlavě. V hodinách tiší a milí, ale jakmile zazvoní, začne ta
drobotina vyvádět psí kusy na chodbách. Taky si myslím, že na to, že to jsou
teprve třeťáci, se umí dobře vyjadřovat. Ve třídě vládla spíš napjatá
atmosféra. Samozřejmě, nedá se to posoudit za pouhých dvacet minut.
8. A
P.
UČ. TEDESCO – hudební výchova
1)
Připravovala jste se o prázdninách na tuto třídu speciálně?
Jestli
je tato otázka určena, co se týče práce v hodinách, tak určitě. Snažím se
hodiny zefektivnit. Jestli je ale myšlena psychická příprava, tak je otázka
opravdu k zamyšlení. Ale radši jsem si užívala prázdniny.
2)
Jak jsou na tom se zpěvem?
Tato
třída má velký potenciál. Mám radost, že chtějí zpívat, a to je nejdůležitější.
3)
Máte s nimi problémy? Nebo jsou jako ostatní?
Už v první odpovědi naznačuji menší nespokojenost. Týká
se neustálého vyrušování. Kdyby nebylo, byla by s nimi fajn práce.
P.
UČ. LICZMANOVÁ – matematika, zeměpis
1) Máte na matiku osmáky a páťáky. Najděte tři
rozdíly.
1. Počet žáků => páťáci mají lepší podmínky
pro procvičování.
2. Osmáci mají těžší učivo.
3. Páťáci projevují větší zájem se učit.
2) Osmička je hodně divoká třída. Jak ji
zvládáte?
Někdy
je to horší jindy lepší.
3) Těšíte se na hodiny s nimi nebo se
těšíte, až ty hodiny skončí?
Loni
jsem tam učila ráda. Uvidíme, jak to bude letos. Pokud mají svůj den, jsem
ráda, když hodina končí.
P.
UČ. BORBÉLYOVÁ – fyzika
1) Jak se těšíte, až s nimi rozjedete
výuku na 100%?
Já
už jsem výuku na 100% rozjela a teď se těším, až na 100% začnou pracovat oni.
2) Měla byte radu pro ostatní učitele, jak na
ně?
Neměla.
Určitě ne jen jednu radu. Na každého platí něco jiného, ale když to prozradím,
třeba to přestane fungovat.
3) Jsou spíš děti, pubertální výrostci anebo
se blíží dospělým lidem?
Uvnitř
to jsou spíše děti, na pohled pubertální výrostci, ale oni sami si myslí, že už
jsou skoro dospělí. Bouří se proti všemu, co by mohlo omezit jejich svobodu.
Ale až ta dospělost přijde, budou na školu vzpomínat s úsměvem.